Hvis din virksomhed var en ludobrik...


Var den så slået hjem nu? Forest Gump siger, at ”livet er som en æske chokolade”, chefen mumler, at ”tid er penge” og den kreative kollega bebuder, at nu skal vi ”tænke ud af boksen”. Vi bliver dagligt eksponeret for brugen af metaforer, og det er en kunst i sig selv at plante bevingede ord og billeder på vores modtageres nethinde.

Som digital kommunikatør og jubelglad sprognørd elsker jeg et billedligt sprog! At formulere fængende budskaber, som danser sig fra skærmen og ind i knoppen på mine modtagere. Brugen af metaforer, der skaber nyt liv og mening for mit indhold.

Men har du tænkt på, hvordan du bedst fanger og engagerer din målgruppe, før du gyder olie på vandene med flotte metaforer?


Hvis i to var ludobrikker - var i så slået hjem nu? Lars Kaalund i Den Eneste Ene, 1999

Metaforer i din kommunikation

Når du anvender metaforer i dine budskaber og kommunikation, har du et stærkt værktøj til at plante et givent billede i dine modtageres bevidsthed. Denne egenskab kan bruges (mere eller mindre) bevidst til at manipulere og trække dine modtagere i forskellige retninger – alt sammen på et ofte ganske ubevidst plan.

Metafor - Definition:

overføring af ord eller udtryk fra deres normale anvendelse til en sammenhæng,

der fremkalder ny, billedlig betydning.

Manipulation er blevet dagligdag

Så ja, vi bliver altså direkte manipuleret i vores tankegang – og ofte uden at tænke over det. Og selvom de færreste af os kan lide at blive rykket med på et ubevidst plan – mig selv inklusive – sker det hver eneste dag.


Medier, politikere, fagfolk – du og jeg – bruger metaforer i vores kommunikation i målet om at skabe interesse og følelsesmæssigt engagement i det overload af budskaber, som dagligt bliver sendt ud i det digitale rum. Og med kampen om interesse og blikfang står vi jævnligt for skud med farverige floskler og tomme taleblomster.


Er du fristet til at sprede bevingede metaforer ud til din virksomheds ansatte og målgruppe? Så er det langt fra ligegyldigt, hvilket valg, du gør dig!


Hvis din virksomhed var en metafor

Hvad sker der, hvis din virksomhed bliver til Forrest Gumps chokoladeæske, hvor dine kunder, ansatte og samarbejdspartnere ikke ved, hvad de får? Og hvilken type metafor vil være passende for dig at bruge? Måske har du ikke tænkt nærmere over det - før nu - men dit valg af metafor i din organisation har stor betydning for, hvordan din virksomhed eller produkt bliver opfattet og instinktivt vurderet. Lad mig komme med et par eksempler!

Virksomheden som en maskine

Der er knas i maskineriet. Vi skal holde gang i hjulene, selvom det er ferietid. Ledelsen er krumtappen.


Virksomheden som en person

Vores hjerter banker for at gøre en forskel. Vores sociale ansvarlighed er en del af vores DNA. Udviklerne er hjernen bag vores virksomheds succes.


Virksomheden som en organisme

Vi har en sund organisation. Organisme handler om liv, cyklus, sundhed, arter, branche/gren, miljø og moderselskaber.


Som du kan se, er der vidt forskellige ordforbrug og associationer alt efter dit valg af metafor. Når din virksomhed er en maskine, har den ingen følelser, der er ofte fokus på effektivisering af processer, justeringer og ledelsesformen vil - selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet i moderne organisationer - typisk være oppe fra og ned. Det er i hvert fald, hvad virksomheden oftest kommunikerer med denne metafor.

Ansatte og personer relateret til en ”maskine” kan have svært ved at identificere sig med virksomheden, når den fremstår følelseskold og med et uendeligt krav om vedligeholdelse, optimering og systematisering. Vi føler os distanceret, og metaforen ender med at have en negativ indflydelse – på et enten et bevidst eller ubevidst plan.



Vi æælsker følelser, gør vi!

Er du stadig med? Godt. For det, som i stedet tiltrækker vores opmærksomhed, drager os og giver os en følelse af sammenhørighed med din virksomhed og dit brand (og vores egne liv i almindelighed) er derimod tanker og associationer om familie, kærlighed og levende organismer.


Her føler vi os for alvor betydningsfulde. Som en del af noget større. Og det skaber - for de sociale skabninger, vi er - en grundlæggende følelse af, at være forbundet med hinanden. En følelse, som kan være afgørende for, om vi lader os forføre, bliver på skuden, når den brænder, eller om vi vælger at flygte forvildet videre til et ”bedre sted”.



Dit valg af metafor skal ikke være en tilfældighed

Nu siger jeg ikke, at du aldrig må lade din virksomhed være en ”maskine”. Jeg beder dig blot passe på, at du ikke fremmedgør din målgruppe med brug af særligt specifikke metaforer.


Anvender du eksempelvis ”fodbold” som en bærende metafor i din kommunikation, vil det med garanti tiltale spillere på holdet og fodboldglade mennesker. Men med mindre, at din kernemålgruppe har en interesse for fodbold og denne jargon, så kan du utilsigtet skabe afstand til dem i din målgruppe, som ikke nødvendigvis identificerer sig med fodboldens verden.


Vælg din metafor

Du kan let føle dig lidt på Herrens mark i al den snak om metaforer, og der findes et utal af slagsen, som har hver deres energi, tiltrækningskraft og udstråling. Vil du gerne inspireres lidt, har jeg samlet et lille udpluk, som du kan bruge her:


  • Landbrug - så sine frø, høste sin viden, pleje og vækste

  • Sport - vinderkultur, spillere på holdet, teamånd, kampgejst

  • Maskine - effektivisere maskineriet, holde motoren igang

  • Krig - være i frontlinjen, slå baciller ihjel, tabe kampen mod kræften – bruges ofte i sundhedsregi

  • Person - produktets hjerte, DNA, livscyklus, fødsel - gøre det til noget positivt, et barn, som man kan passe, pleje og se vokse


Be your own kind of wonderful

Så! Attention, please… Du har plantet et billede i din modtagers bevidsthed, og du kan lede din målgruppe og modtagere i forskellige retninger afhængigt af, hvilke metaforer, du bruger.


De positive billeder vækker gejst/empati/samhørighed i modsætning til de negative, som i højere grad skaber afstand/ligegyldighed eller frygt/had.


Det er således ikke ”rocket science”, men der er stadig nogle overvejelser, du kan gøre dig. Vigtigst er, at du er tro mod dig selv og din virksomheds brand – go ahead and make you’re own kind of kickass metaphor!

Featured Posts
Recent Posts