Visitkort - et godt førstehåndsindtryk


Den digitale revolution er over os. Skal vi så stadig bruge visitkort?

Mit korte svar er; Ja!

Selvom du måske fristes til at beskylde det lille stykke papir for at være en gammeldags måde at videregive dine kontaktinformationer på, er et visitkort din personlige måde at sige “godt at møde dig” på. Og faktisk behøver det ikke være besværligt at tilpasse visitkortet til din virksomheds identitet. Her er samlet et par simple råd til dig, som står over for at lave nye, sprøde visitkort.

Kært barn med mange navne

…Har brug for et visitkort.

Indrømmet. Det er altså en svær opgave at huske navne på alle, du møder, i forretnings øjemed.

Uanset, om du er chef, sælger, konsulent, iværksætter eller [indsæt-din-titel-her], er det vigtigt at skabe et godt førstehåndsindtryk, når du møder potentielle kunder, forretningsforbindelser og samarbejdspartnere. Idet mødet ansigt til ansigt ikke er gået af mode, har visitkortet stadig sin eksistensberettigelse.

Og husk! Det er tilladt at tænke kreativt og at skille sig ud fra mængden.

Hvad indeholder et godt visitkort?

1) Kontaktinformation

Visitkortet bør indeholde alle de informationer, din modtager har brug for, for at blive ledt i den rigtige retning og komme i kontakt med dig.

De oplagte informationer er virksomhedsnavn, adresse, website, telefonnummer og emailadresse. Og så nævner jeg ikke, at det er et absolut “no go” med overstregninger og rettelser på visitkortet, vel? Sørg for, at det altid er opdateret.

Er din virksomhed særligt aktivt på sociale medier som fx LinkedIn eller Facebook, kan du med QR-kode sørge for, at din modtager kan scanne sig direkte adgang til virksomhedsprofilen. Men far med lempe. Det er min erfaring, at QR-koderne ikke rigtigt formår at lokke mobilen op af lommen.

2) Med eller uden foto?

…Er et godt spørgsmål – og der er hverken en korrekt eller forkert måde at gøre det på. Dog kan du overveje foto, hvis du ofte deltager på store messer, netværksaftener og arrangementer, hvor dem, du møder, får stukket mange visitkort i hånden. Et vellignende og professionelt billede af dig på visitkortet kan være med til at gøre det lettere at huske dig, når I er gået hver til sit.

Vælger du at have et foto på visitkortet, bør du altid tænke over din målgruppe, hvad du sælger og vigtigst af alt; sørg for, at det er et professionelt portrætfoto.

3) Virksomhedens kernekompetence og budskab

“Toms Tømrerfirma” indikerer rimelig tydeligt virksomhedens kernekompetence. Men er din virksomheds navn ikke nødvendigvis implicit med, hvad du beskæftiger dig med, kan du med fordel formidle et kort budskab, der fortæller, hvad din virksomhed laver og står for.

Men husk at gøre det kort og konkret. Der er ikke plads til megen tekst på et lille visitkort.

Jeg har fundet et par originale og enkle designs på nettet, som jeg synes gør det særligt godt.

Designet og den røde tråd

Måske er din virksomhed en spæd vårhare med frihed under vingerne til at gå all in på kreativt design. Måske har din virksomhed allerede en designlinje og i så fald bør et visitkort skabe rød tråd med virksomhedens øvrige visuelle udtryk – online såvel som offline. Det er fx logo, farvebrug, fonte/skrifttyper, som er med til at skabe genkendelighed fra visitkortet til dine digitale aktiviteter som website og sociale platforme.

Målet er at skabe genkendelighed med dit brand, så folk har lettere ved at huske dig, næste gang de har et behov, som din virksomhed kan løse.

Personligt er jeg klar tilhænger af et enkelt og stilrent design. “Less is more” er en sikker vinder. Og du kan stadig gøre visitkortet inspirerende og iøjnefaldende, selvom designet er minimalistisk. Det vigtigste er, at grafik, tekst og billede står og “råber til hinanden” i kampen om opmærksomhed.

Hvordan får jeg lavet mit visitkort?

Du er næsten i mål med visitkortet. Men inden da skal du tage stilling til materialet.

Tænk på din målgruppe, og hvad din modtager skal lægge mærke til, når han eller hun får stukket dit visitkort i hånden.

Skal det være uden dikkedarer og i almindelig kvalitet? Sætter du ind og gør det ekstra kraftigt med en lækker, blød overflade (kachering)? Vil du værne ekstra om miljøet og få trykt på 100 % genbrugspapir? Mulighederne er mange, og du bør ikke lade valget være afhængigt af en standardydelse. – Tag aktivt stilling til kvaliteten og fremtoningen af det gode førstehåndsindtryk.

Valg af leverandør

Der findes et hav af udbydere, du kan få printet dine visitkort hos. Og ofte kan du også designe dit eget ud fra professionelle designskabeloner.

Samarbejder du allerede med et trykkeri, kan de med garanti hjælpe dig.

Jeg har tidligere anvendt Vesterkopi, NemPrint og Vistaprint til forskellige printogaver.

Til mine egne nye visitkort har jeg selv lavet designet og derefter brugt lasertryk.dk til print og levering. De er netop kommet med posten i denne uge. Klar til at skifte hænder og sige “Godt at møde dig”.

Featured Posts
Recent Posts
Archive